Lær at vende kritik til din fordel

Jeg har altid frygtet kritik. I mit professionelle liv, først som ansat revisor og siden som selvstændig økonomisk rådgiver, har jeg altid undgået konfrontationer og konflikter – og derfor været alt for sød og eftergivende.

Konsekvensen af at være for sød og eftergivende er at bruge alt for mange timer og få alt for få penge på min konto… Og det var ikke det jeg drømte om, da jeg valgte at starte min egen virksomhed. Jeg drømte om frihed til selv at bestemme og en økonomi, hvor der også var råd til rejser og luksus.

I en del år arbejdede jeg mange timer, og følte ikke at jeg tjente det jeg reelt er værd. Jeg ved at jeg er rigtig dygtig til det jeg laver, og at jeg altid gør mig umage for at levere høj kvalitet. Jeg løb hurtigt for at skaffe nye kunder, og for at gøre alle glade. Også dem der aldrig ville blive glade…

Den dag i januar der tikkede en lang mail ind om, hvor uprofessionelt jeg havde opført mig og at jeg var løbet fra mit ansvar – fik jeg en mavepuster. Jeg fik fysisk ondt i maven, og en knugende fornemmelse. Jeg træk vejret hurtigere og kortere, alt blodet samlede sig i mit hoved og et kort øjeblik føltes det som om det hele brast for mig.

Da jeg havde sundet mig og tænkt situationen igennem, kunne jeg mærke, at det var ok og da vidste jeg godt at det var et stort kompliment fra MIG til MIG at blive kaldt uprofessionel.

Før i tiden havde jeg føjet kunden, og været bange for konfrontationen. Jeg havde lavet opgaven for en alt for lav pris, og derfor arbejdet mange timer for småpenge.

Det vil jeg ikke længere – og derfor var det en gave at få den mail, og blive mindet om at jeg HAR styr på min forretning og min tid. Jeg ved jeg leverer kvalitet, og jeg ved hvad min pris er.

Det er vigtigt at kende sit eget værd, som selvstændig.

Mailen fik jeg fra en kvinde, jeg havde indgået en fast aftale med. Prisen var sat og det materiale hun skulle levere, var aftalt. Hun havde skrevet under på min standard samarbejdsaftale, hvor det tydeligt fremgår hvilke forudsætninger der skal være opfyldt for at prisen holder.

Da jeg fik materialet, levede det slet ikke op til det hun havde lovet. Det har jeg intet problem med, men prisen bliver naturligvis højere. Da jeg meddelte hende det, fik jeg den lange mail tilbage bl.a. om hvor uprofessionel jeg er.

Tusind tak til dig der sendte mig den sure mail i januar måned. Jeg tænker tit på den med dyb tilfredshed over, hvor langt jeg er nået, siden jeg startede min virksomhed i 2012.

Hvis du vil have den samme følelse af professionelt værd, kan jeg hjælpe dig på vej.

Jeg ser frem til at høre fra dig

Kærlig hilsen
Louise Voss 

Blogindlæg:

Her på bloggen deler jeg ud af min viden omkring økonomi, vækst og meget mere. Du kan læse mine seneste blogindlæg her.

Er du færdig med at famle rundt i blinde og knokle for hver en krone?

Vil du have bedre økonomi - et stærkt fundament og vil du mærke mere lethed i dine salg?

Loading...